(035) 5255531 | 06-41907997 | koetze21@zonnet.nl

Drum- & Showband MCC

Drum- & Showband MCC bestaat reeds 80 jaar. Gedurende deze periode heeft de Larense vereniging veel evenementen binnen en buiten Laren opgeluisterd met fantastische optredens.

De geschiedenis van MCC begint op 17 oktober 1931. Aanvankelijk legt men zich toe op het spelen van mondorgels. De belangstelling voor de vereniging groeit en daarmee ook de vraag naar andere instrumenten. Naast de oprichting van een tamboerkorps sluiten ook bazuinblazers bij MCC aan. Vele optredens worden in Laren, in het Gooi en ver daar buiten verzorgd. Niet zelden komt MCC thuis van concoursen met ere prijzen.

In 1960 besluit MCC de mondorgels te vervangen door Jachthoorns. Vanaf 1962 doet MCC vijf keer mee aan de marswedstrijden tijdens het Wereld Muziek Concours in Kerkrade. Tot drie keer toe behalen zij daar het nationaal kampioenschap en worden ze tweede op de wereldranglijst.
Drum- & Showband MCC bestaat uit Jong MCC met daarin verenigd de Regenboog- en de Basisopleiding, het showkorps De A-band en het nieuwste orkest MCC Next.

De Regenboogopleiding is bestemd voor leden tussen 8 en 12 jaar. De jeugdleden worden volgens een gericht lesprogramma opgeleid. De Basisopleiding is voor de aspiranten vanaf 13 jaar.

De A-band is het paradepaardje van MCC en zij verzorgen alle optredens. De combinatie van een breed repertoire, een afwisselende show en een perfecte uitstraling, maakt De A-band tot een publiekstrekker. Zowel de show als de muziek wordt door een commissie van eigen leden geschreven en ontwikkeld, hierdoor heeft het repertoire een eigentijdse en frisse uitstraling.

De leden van MCC Next bestaan uit oud MCC-ers, A-bandleden en enthousiaste muziekanten die nog nooit lid zijn geweest van MCC. Jong en oud oefenen gezamenlijk om de oude succesnummers van MCC levend te houden. MCC Next is nog in oprichting. Zoals het er nu naar uit ziet heeft de band zeker bestaansrecht. Dit orkest oefent 1 x per 14 dagen in de maanden oktober t/m april. Ook een 150 leden tellende fanclub genaamd Sustento vormt sinds het 75 jarig jubileum in 2006 een vast onderdeel van de vereniging.

MCC geniet een uitstekende reputatie in Nederland, maar ook in het buitenland. Per jaar worden ongeveer 25 optredens gegeven. Om dit te realiseren wordt op maandagavond gerepeteerd in het verenigingsgebouw Schering en Inslag in Laren. Dit gebouw wordt in 2011 door de eigenaar, parochie St. Jan Goede Herder, grondig verbouwd tot o.a. een volwaardig Muziekcentrum waarin de vereniging wederom een vaste plaats zal krijgen.

Voor meer informatie bezoekt u de website www.mcclaren.nl of u stuurt een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.