(035) 5255531 | 06-41907997 | koetze21@zonnet.nl

Muziekgezelschap Excelsior

Muziekgezelschap Excelsior 100 jaar

Op 20 Mei 1919 werd het “Hilversumsche Politie Muziekgezelschap” opgericht. Alle reden om dit jaar stil te staan bij het honderdjarig bestaan. Van een muziekkorps dat zijn sporen in Hilversum en de regio ruimschoots heeft verdiend en nog steeds een belangrijke functie vervult in de gemeenschap. Hoe begon het allemaal?

Na het einde van de eerste wereldoorlog in 1918 veranderde er veel in Europa. Met name ook op sociaal en cultureel gebied. Ook in het neutraal gebleven Nederland. Zo kreeg de Politie in Hilversum een ander dienstrooster. In plaats van één dag vrij in tien dagen, werd dat er een in acht dagen! En dat in 3 ploegendienst. Iets meer vrije tijd en de culturele ontwikkeling gaf mogelijkheden voor amateur muziekbeoefening. Dankzij een banklening van 500 gulden en een borgstelling door de Commissaris, konden instrumenten worden overgenomen van de Vrije Evangelische Gemeente, die geld nodig had. Zij hadden Instrumenten, maar geen muzikanten!

Excelsior maakte een snelle groei door. En reeds in 1921 werd er door de burgerij een actie gehouden om goede, nieuwe instrumenten te kopen. Op muzikaal gebied werden successen geboekt, wat zich liet bevestigen door vele prijzen op concoursen. Concoursen zijn immers de uitdaging tot een beter muzikaal resultaat. Er ontstond ook een (inmiddels opgeheven) tamboergroep met zelfs majorettes! Een bijzonderheid binnen de politie. En een boerenkapel ‘De Gooise Dampers” maakte het tableau compleet.

Tientallen dirigenten en voorzitters hebben Excelsior in deze eeuw, muzikaal en organisatorisch geleid. Daaronder zijn bekende namen van componisten als Meindert Boekel, Louis van Doornmalen en belangrijke voorzitters zijn wel geweest, zonder overigens anderen tekort te doen, J. Hendriks, W.B. Draisma en de huidige voorzitter Cees Punter.  Natuurlijk waren er ups en downs, maar Excelsior (wat de Latijnse naam is voor “Steeds hoger”), staat al sinds de oprichting in het eigen vaandel!

De vereniging vervulde en vervult nog steeds in Hilversum en de regio vele belangrijke taken met hun duizenden optredens in die 100 jaar. Van een feestelijke Koningsdag tot de jaarlijkse begeleiding van De Nationale Herdenking op 4 mei. Van beëdigingen in Politieland tot openingen van een nieuw bureau of forensisch laboratorium. Dat alles overigens in eigen vrije tijd. Daarnaast jaarlijks tientallen optredens in promenadeconcerten, Kerstconcerten, aubades, muziek in Verzorgingstehuizen, bij avondvierdaagsen in de regio en bij tal van andere feestelijke gebeurtenissen. Want waar deze harmonie speelt is het altijd feest. Het jaarlijkse voorjaarconcert in Gooiland is natuurlijk altijd het paradepaardje, de kers op de taart! Al meer dan 70 jaar staan de muzikanten garant voor een perfect concert in dit theater.

In de loop van 100 jaar waren er ook bijzondere buitenlandse optredens van Excelsior. Uiteraard voor eigen rekening van de muzikanten. Zo speelden ze b.v. in Amerika, Engeland, Duitsland, Schotland, België, Hongarije en Tsjechië. Naast concerten op uitnodiging ook op Politie Muziekfestivals in Nederland. Er verscheen destijds zelfs een eigen langspeelplaat maar deze is al enige tijd uitverkocht.

Door veranderingen in de politieregio’s is de verenigingsnaam gewijzigd in Muziekgezelschap Excelsior.

Nog steeds is het muziekgezelschap EXCELSIOR op zoek naar muzikanten omdat er anders mogelijk in de toekomst het doek moet vallen voor deze gezelschappen. Om dit te voorkomen is het dringende verzoek: Meld u aan!

2019 is dus het Jubeljaar dat Excelsior luister bij zet met een sober maar intensief programma. Uiteraard op muziekgebied en een feestje voor de muzikanten en hun familie.

Het afgebeelde jubileum embleem is een afspiegeling van dat feestgevoel maar ook van de afkomst. In de  notenbalk staat in noten van de Politiemars Waakzaam en Dienstbaar (een compositie van de huidige dirigent Pierre Konings) twee belangrijke uitgangspunten genoteerd.

Op zaterdag 9 februari 2019 vond het eerste Jubileumactiviteit met een Play-in voor leden van de Gooise Muziekgezelschappen in Het MCO. Na verschillende repetities gedurende de dag werd om 16.30 een concert met wel 80 muzikanten worden gegeven in Studio 1. Vrije toegang voor iedereen.

Contactpersoon voor de pers:

Bestuur:

Harry Stoffers